Google snur, solceller likevel og gods på bane skal utredes

WS Computing AS (Google på Gromstul) i Skien har nå besluttet å installere solcellepaneler på takene i de neste datasentrene som skal bygges på området.

Det opplyste senterledelsen under en befaring (bildet) på Gromstul for Grenland Næringsforening og Utvalg for teknisk sektor i Skien tirsdag 19. mai.  

Av byggtekniske grunner er det for sent å tekke taket på trinn 1 med solceller, det første senteret som ferdigstilles i disse dager og skal settes i drift etter sommeren, sa Site Manager, Merethe Pepevnik.

– Dette er en kjempegod nyhet, sier Ørnulf Hjort-Sørensen (Rødt).

– Vi har etterlyst dette i flere år, men ble nærmest latterliggjort av Googles daværende representant under en tidlig befaring høsten 2023, før byggingen startet, sier Hjort-Sørensen.

– Nå styrker Google sitt grønne alibi. I den store sammenhengen vil bidraget fra solkraften på Google-takene være lite. Men i dagens energi teller hver nye watt, ikke minst når den produseres lokalt, ikke langt unna Statkrafts trafostasjon på Rød. Og så håper vi at jobbene går til lokale entreprenører.

150 MÅL

Det er snakk om et betydelig areal. Takene på de fem neste sentrene vil, som på trinn 1,  være på 30 000 kvm. Det vil si totalt 150 000 kvm, 150 mål.  Et slikt areal celler kan levere grovt regnet 22 – 32 GWh i året, tilsvarende strøm til 1100–1600 norske husstander.

På Gromstul er trinn 2 (bildet) nå under konstruksjon, med en forventet byggetid på 22 mnd, ifølge datasenter-sjef Pepevnik. Hele datasenteret, med sine seks enheter, antas å kunne ha en utbyggingstid på 10 – 15 år.

Som byggesaksmyndighet har Skien kommune ikke lovhjemler til å pålegge utbyggere å installere solceller.

Tog-transport skal utredes

Nå skal jernbane-transport utredes i forbindelse med nye store utviklingsplaner ved Gromstul. Her passerer Grenland Rail passerer på Bratsbergbanen øst for Valebøveien.

I tillegg til at Google nå bygger så det bokstavelig talt dundrer og går med anleggsmaskiner og trailere i Skien nord, åpnes det for å kunne etablere produksjon som kan bruke restvarmen fra Google i Brubergåsen, sør for Gromstul.

Det er snakk et Løvenskiold Fossum-eid skogsareal på opptil 1800 mål. Programmet for hvordan planleggingen skal skje videre, ble vedtatt i Utvalg for teknisk sektor (UTS) tirsdag 19. mai.

NYTT RØDT-GJENNOMSLAG

Foreløpig skal det være et utenlandsk selskap som snuser på muligheten for å etablere en storskala grønnsaks- og planteproduksjon, basert på restvarmen Google vil gjøre tilgjengelig. Etableringer som ikke vil bruke energikilde fra datasenteret, vil ikke bli tillatt på arealet som ligger i et av Skiens mest bruke turområder.

I UTS fikk Rødt enstemmig vedtatt at transport på jernbane skal utredes nærmere i det kommende reguleringsplan-arbeidet, som en del av den pålagte transportutredningen.

ENDRET

Rødt foreslo opprinnelig å få utredet en mulig jernbanestasjon på Bratsbergbanen ved Gromstul, med et sidespor for gods- og persontrafikk. Dette har vært en av partiets hjertesaker siden 2019. Men for å sikre flertall for intensjonen med ideen, justerte Rødt forslaget til en mer generell og formelt enklere versjon. Og nå skal altså banetransport til og fra de store anleggene på Gromstul utredes som et alternativ og tillegg til gods på vei.

I begrunnelsen skriver Rødt:

«En eventuell etablering av storskala grønnsaks- og planteproduksjon i reguleringsområdet, basert på restvarme fra Google Gromstul, kan medføre et betydelig antall arbeidsplasser med et påfølgende stort behov for transport av gods, varer og personer i og etter anleggsfasen. Dette, sammen med lokaliseringen i seg selv, er i strid med lokale, regionale og sentrale retningslinjer for by- og næringsutvikling, klima- og naturvern. Den kommende, videre utbyggingen av datasentre på Googles Gromstul, forsterker presset på veinettet med trafikale virkninger lokalt og i store deler av Skien.»